Samen zijn we sterk!

Jezus was er in de Bijbel voor de mensen om Hem heen, zonder onderscheid en vol compassie. In Zijn spoor wil de ChristenUnie Noardeast-Fryslân er zijn voor de mensen in onze gemeente. Iedereen telt mee, ook mensen die anders zijn. Wat kwetsbaar is wil de ChristenUnie beschermen, positieve initiatieven steunen waar dat mogelijk is. Onderling respect en samenwerken staan daarbij hoog in het vaandel.

De ChristenUnie wil zich de komende 4 jaar inzetten voor de volgende speerpunten in de gemeente:

1. Wonen
In het algemeen maar met name in de dorpen moet meer ruimte komen voor starters-  en levensbestendige woningen. De ChristenUnie wil initiatieven om plaatselijk nieuwbouw te realiseren van harte ondersteunen.

2. Gezinnen
Kinderen opvoeden is een mooie taak, die in combinatie met een baan ook zwaar kan zijn. De gemeente moet alle mogelijkheden benutten om gezinnen te ondersteunen. Kleinschalig basisonderwijs met kinderopvang in de dorpen is erg belangrijk.

3. Voor elkaar
De gemeente helpt mensen in armoede met geld om te gaan en schulden aan te pakken. Vluchtelingen hebben ook recht op onderdak in onze gemeente.

4. “Omsjen nei”
Mantelzorgers zijn onmisbaar en moeten de kans hebben op adem te komen. Daarom pleit de ChristenUnie voor ‘respijt-zorg’, vervangende zorg.

5. Ouderen
Een oudere heeft geen ‘voltooid leven’ maar zit in een waardevolle levensfase. De gemeente biedt bezoek aan huis aan om de behoeften van ouderen in kaart te brengen.

6. Energie
De gemeente moet het plaatsen van zonnepanelen zoveel mogelijk stimuleren: op daken en niet op kostbare landbouw-grond of in de natuur. Dat geldt ook voor de kleine ‘Groningse’ windmolen. Gaswinning is te problematisch.

7. Taal
De Fryske taal, it Stedsfries én Westerkwartiers yn ús gemeente wurde wurdearre en aktyf brûkt.

8. Onthaasten
Onze samenleving gedijt als er rustmomenten zijn. Vanuit onze christelijke levensovertuiging genieten wij van de zondag als collectieve adempauze. Dit moment van bezinning moet in onze gemeente gerespecteerd en blijvend gewaardeerd worden.

9. Landschap
Veehouders en akkerbouwers moeten de kans krijgen zich e-cologisch verantwoord en vernieuwend te ontwikkelen, passend in het kwetsbare landschap.

10. Financiën
Een rekenkamer helpt de gemeente het huishoudboekje in balans te houden. De vrije middelen moeten evenredig verdeeld worden over Dokkum en de dorpen.